W dzisiejszych czasach, gdy ekologia staje się coraz bardziej priorytetową wartością, coraz więcej osób zaczyna rozważać przejście na samochody elektryczne. Jednym z kluczowych zagadnień, które nurtują potencjalnych właścicieli pojazdów zasilanych energią elektryczną, jest kwestia ładowania. Ile czasu zajmuje ładowanie samochodu elektrycznego? Jakie są koszty związane z tym procesem? W naszym artykule rozwiniemy te tematy, rozświetlając tajniki ładowania samochodu elektrycznego.

Więcej

Elektromobilność stała się w ostatnim czasie najważniejszym trendem w dziedzinie transportu, nic więc dziwnego ,że coraz więcej ludzi decyduje się na zmianę samochodu na znacznie bardziej ekologiczny.

Więcej

Kilka miesięcy temu Komisja Europejska wydała tzw. rozporządzenie bateryjne. To dokument, który nie tylko wpłynie na sposób produkcji akumulatorów i kontrolę zanieczyszczeń wytwarzanych w tym procesie, ale ma sprawić, że ich ślad węglowy będzie coraz mniejszy. W najnowszym odcinku podcastu E.ON Talks Kuba Jedliński, menadżer zespołu eMobility w E.ON Polska i jego gość – dr Katarzyna Barańska, partnerka i szefowa obszaru dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke, analizują prawodawstwo, trendy i podejście gospodarek do recyklingu baterii samochodów elektrycznych.

Więcej

Jako aktualny lub przyszły właściciel e-pojazdu z pewnością zastanawiasz się, czy wykorzystanie fotowoltaiki do ładowania samochodu w domu jest możliwe i czy będzie opłacalne. O tym, ile energii elektrycznej zużyje Twój samochód na przestrzeni miesiąca decyduje przede wszystkim intensywność jego użytkowania – np. to jak szybko jeździsz i jaki rodzaj tras pokonujesz. Natomiast na koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływa wybór źródła energii.

Więcej

Samochody elektryczne są obecnie coraz bardziej popularnym rozwiązaniem. Wygodne, ciche i ekologiczne, w wielu krajach stały się w zasadzie normą. Również w Polsce coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodu elektrycznego. Z tego powodu pojawia się także wiele stacji do ładowania pojazdów elektrycznych.

Więcej

Lawinowy wzrost pojazdów elektrycznych na naszych drogach wymusił równie gwałtowny rozwój infrastruktury ich ładowania. Jest to dopiero początek drogi rozwoju nowego segmentu, który w większości krajów na świecie ma zastąpić potężny do tej pory sektor pojazdów spalinowych.

Więcej

W obliczu podwyżek cen energii właściciele aut elektrycznych i hybryd typu plug-in stoją przed dylematem – czy eksploatacja aut nisko- i bezemisyjnych będzie się opłacać. Eksperci Schneider Electric podpowiadają, co zrobić, aby zniwelować wpływ rosnących cen na codzienne użytkowanie elektryków.

Więcej

Elektromobilność to już nie tylko futurystyczny projekt. Wiele firm motoryzacyjnych przestawiło swoją produkcję na samochody elektryczne lub hybrydy. Teraz wyzwaniem jest powstanie infrastruktury koniecznej do szybkiego i bezproblemowego ładowania. Podejmuje je polska firma ZPUE S. A., która właśnie otworzyła w Pszczynie Centrum Elektromobilności.

Więcej

Miliard złotych z Funduszu Modernizacyjnego (FM) na infrastrukturę elektroenergetyczną, która przyczyni się do rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Start pierwszego naboru już w grudniu.

Więcej

Trzy na pięć najczęstszych powodów rezygnacji z zakupu elektrycznego samochodu związanych jest z ładowaniem. Pojazdy z napędem elektrycznym wymuszą bowiem zmianę podejścia do tankowania: powinny być ładowane w miejscach, gdzie są parkowane. Rozwój dostępności sieci ładowarek oraz zwiększanie świadomości użytkowników wychodzą na czoło listy wyzwań w upowszechnianiu elektromobilności.

Co trzeci konsument nie kupi e-samochodu w obawie o szybkość i dostępność ładowarek

Sieć ładowania ważniejsza niż zasięg

Według przewidywań IHS Markit, do 2024 roku samochody elektryczne będą stanowiły 20% sprzedawanych w UE pojazdów. Branża ta znacznie się rozwija, jednak wciąż daleko jej do produkcji na masową skalę. W ubiegłych latach wyzwania były związane m.in. z zapewnieniem odpowiedniej mocy i niezawodności zasilania e-samochodów. Urządzenia i oprogramowanie rozwinięto, pozostały jednak bariery wśród użytkowników. Czas potrzebny na ładowanie e-samochodu zniechęca do zakupu aż 37% konsumentów, 32% – brak dostępności stacji, 31% wskazuje ograniczony zasięg.

Bartłomiej Jaworski, Senior Product Manager w firmie EatonBartłomiej Jaworski
Senior Product Manager w firmie Eaton

– Rozwijanie sieci i dostępności ładowarek będzie równie ważne jak szybkość ładowania, zasięg zapewniany przez akumulatory czy całkowity koszt posiadania auta z napędem elektrycznym. Aby e-samochody mogły się upowszechniać, poza rozwijaniem infrastruktury branża musi też edukować potencjalnych klientów, zarówno prywatnych, jak i firmy, o różnicy między tankowaniem a ładowaniem. Codzienne użytkowanie pojazdów elektrycznych nie powinno polegać na podróżowaniu od jednej stacji ładowania do drugiej. Elektryki powinny być ładowane w miejscu parkowania, czyli w domach, biurach czy centrach handlowych – tłumaczy Bartłomiej Jaworski, Senior Product Manager w firmie Eaton.

Na całym świecie, również w Europie, powstają biurowce, kompleksy mieszkaniowe czy galerie udostepniające stacje ładowania aut elektrycznych. Aż 61% konsumentów byłoby bardziej skłonnych do zakupu elektryka, gdyby w miejscu pracy mieli łatwy dostęp do ładowarki. Zapotrzebowanie na takie publiczne stacje będzie rosło szczególnie w miastach, gdzie mieszkańcy mogą nie mieć możliwości zainstalowania ich w garażu i „tankowania” samochodu w nocy.

Co wie konsument?

Według prognoz, do 2030 roku w Europie liczba publicznych i półpublicznych stacji zwiększy się ośmiokrotnie w stosunku do 2020 roku. Ich rozwijanie to jednak tylko część rozwiązania. Ważne jest również zwiększanie świadomości konsumentów dotyczące faktycznej dostępności sieci ładowarek. W Europie większość z nich znajduje się w prywatnych domach. Osoby nieposiadające elektryka nie znają też lokalizacji publicznych ładowarek, mają więc wątpliwości dotyczące dostępności. Mimo że dostępna obecnie infrastruktura jest wystarczająca, żeby zaspokoić zapotrzebowanie e-samochodów jeżdżących po drogach, właściciel samochodu spalinowego, który nie widzi w swojej okolicy stacji ładowania będzie, mniej skłonny do przestawienia się na samochód elektryczny.

Potrzebne plany i zachęty regulacyjne

Oprócz sceptycznego nastawienia konsumentów, barierą w rozbudowywaniu infrastruktury elektromobilności jest także brak koordynacji działań organów rządowych i sektora energetycznego. Wiele trudności wynika z rozbudowanych procedur i strategii politycznych, które spowalniają rozwój stacji ładowania.

– Bez odpowiednio połączonej polityki energetycznej i infrastrukturalnej, programy rozwojowe utkną w martwym punkcie. Kluczowe są odpowiednie zachęty do budowy sieci stacji ładowania, jednolite przepisy budowlane oraz planowanie. Oczywiście, aby elektryki się upowszechniły, ich producenci muszą zapewnić ofertę, która mieści się w budżecie konsumentów. Głównym czynnikiem rozwoju elektromobilności jest jednak dostępność ładowania – dodaje Bartłomiej Jaworski.

Źródło:
Raport IHS Markit „Education & cooperation will deliver eMobility expansion”, przygotowany dla firmy Eaton w 2021 roku.
Pełny dokument dostępny jest pod adresem: www.eaton.com/pl/pl-pl/company/news-insights/ev-report-stakeholder-coordination.html
Dane IHS Markit: https://ihsmarkit.com/research-analysis/ev-charging-infrastructure-report-and-forecast.html

Kontakt dla czytelników: Eaton Electric Sp. z o.o.
ul. Galaktyczna 30
80-299 Gdańsk, Poland
Tel: +48 58 554 79 00
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

x