Jako właściciel elektryka sam możesz decydować o tym, ile będzie Cię kosztować paliwo, czyli energia elektryczna. Nie jesteś uzależniony od cen na stacjach paliw, czy w tym przypadku cen dyktowanych przez operatorów stacji ładowania. Samochód możesz ładować w warunkach domowych wykorzystując do tego energię pochodzącą z sieci energetycznej lub przydomowej instalacji fotowoltaicznej.
Niemal wszystkie instalacje fotowoltaiczne w gospodarstwach domowych w Polsce to instalacje typu on-grid. Co to oznacza? Instalacja typu on-grid jest zaprojektowana i skonstruowana w taki sposób, żeby zapewnić stałe połączenie danej nieruchomości z zewnętrzną siecią energetyczną. Do sieci trafiają nadwyżki energii wygenerowane przez instalację PV, które użytkownik może w późniejszym czasie „odebrać”.
Zamiast przekazywać nadwyżki z domowej instalacji PV do sieci możesz je wykorzystać do „tankowania” i w ten sposób znacząco obniżyć koszt ładowania samochodu elektrycznego i jego codziennej eksploatacji. Co ciekawe, do ładowania e-samochodu w warunkach domowych możemy wykorzystać również tzw. wiatę fotowoltaiczną. Wiata fotowoltaiczna to pół- lub w pełni otwarty garaż, który może pełnić aż 2 funkcje jednocześnie:
Najprostszym sposobem ładowania samochodu elektrycznego jest podłączenie go do gniazdka elektrycznego. Niestety jest to jednocześnie najmniej wydajny sposób uzupełniania energii w akumulatorze, którego ładowanie do pełna może trwać nawet kilkadziesiąt godzin. Rozwiązaniem, które wpływa na poprawę efektywności ładowania samochodu w domu jest ładowarka typu wallbox. Pozwala ona kilkukrotnie skrócić czas ładowania, co w praktyce umożliwia pełne naładowanie baterii w zaledwie kilka godzin.
Dla stacji ładowania typu wallbox nie ma znaczenia to, skąd pochodzi wykorzystany do ładowania e-samochodu prąd. Jego źródłem może być zewnętrzna sieć energetyczna lub przydomowa instalacja PV. W przypadku instalacji typu off-grid możliwe jest również ładowanie samochodu przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w magazynie energii.
W praktyce wykorzystanie fotowoltaiki w procesie ładowania samochodu elektrycznego jest nie tylko możliwe, ale okazuje się najkorzystniejszą ze względów finansowych formą uzupełniania energii w pojeździe. Zależnie do wydajności instalacji i średniego zużycia prądu przez samochód możliwa jest praktycznie bezkosztowa eksploatacja e-auta.
Artykuł Partnera