Wydaje nam się, że ekonomiczna jazda wymaga od nas wielu wyrzeczeń. Nie zdajemy sobie sprawy jednak, że wystarczy stosować się do kilku prostych rad, aby uzyskać zaskakujące efekty. Efekty, dzięki którym zaoszczędzimy nie tylko paliwo, ale i pieniądze.
Zachodzące nam za skórę ceny paliw to idealny moment, by zastanowić się nad swoim stylem jazdy i nieco go zweryfikować. Stosując się do kilku prostych wskazówek, można zaoszczędzić paliwo, co pozytywnie odbije się na zawartości naszego portfela. Eko-jazda to sposób prowadzenia samochodu, który jest równocześnie ekologiczny i ekonomiczny. Ekologiczny – ponieważ zmniejsza negatywne oddziaływanie samochodu na środowisko naturalne, ekonomiczny – gdyż pozwala na realne oszczędności paliwa i pieniędzy.
Kluczową zasadą eko-jazdy jest dostosowanie się do rytmu ruchu, jaki panuje na danym odcinku drogi. Równie istotne jest przewidywanie zmian – tego, co za chwilę może się wydarzyć. Ważne, by wybiegać wzrokiem dalej, niż na tablice rejestracyjną poprzedzającego samochodu, co pozwoli nam poruszać się maksymalnie płynnie, unikać częstych przyspieszeń i hamowań. Pamiętajmy, aby wybierać trasy o mniejszym natężeniu ruchu, a także z mniejszym ryzykiem wystąpienia korków.
Zaoszczędzić paliwo pomoże nam także szybsza zmiana biegów. Przyjęło się, że w samochodach z silnikiem wysokoprężnym powinno się zmieniać biegi w granicach 2000 obr./min., zaś w samochodach z silnikiem benzynowym - w okolicach 2400 obr./min. Nie warto „przeciągać” jednostki na poszczególnych biegach. Charakterystyczne „wycie” może być nawet przyczyną przedwczesnej awarii silnika i częstszych wizyt na stacji benzynowej. Przy prędkości 50 km/h i większej auto powinno jechać na 5. biegu. Optymalnie, jeśli to możliwe, samochód powinien poruszać się ze stałą prędkością.
Ogumienie to kolejny element, który ma niebanalny wpływ na zużycie paliwa. Musimy wiedzieć, że niższe niż zalecane ciśnienie, nie tylko powoduje zwiększone zużycie paliwa, ale też szybsze zużycie samej opony. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno” – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Stopień napompowania opon powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu.
Istotne jest także umiejętne hamowanie. Powinno się ono odbywać poprzez redukcję biegów. Dojeżdżając do skrzyżowania, samochód nie powinien znajdować się na biegu jałowym, czyli na tak zwanym „luzie”. Jest to niezgodne z zasadami eko-jazdy, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczne. Gdy zaistnieje nagła sytuacja na drodze, w toczącym się aucie nie ma możliwości wykonania szybkiego manewru – można to zrobić dopiero po włączeniu biegu. W obliczu zagrożenia, kiedy liczy się każdy ułamek sekundy, na taki manewr może już nie wystarczyć czasu.
Jeśli chcemy się schłodzić w czasie podróży, zdecydowanie bardziej zaleca się wentylację, niż jazdę z otwartym oknem. Nie tylko nie doprowadzimy tym samym do niepotrzebnego zużycia paliwa, ale też zredukujemy hałas we wnętrzu (szczególnie przy wyższych prędkościach). Dlatego klimatyzację warto używać tylko wtedy, gdy jest to rzeczywiście niezbędne. Pamiętajmy też, że używając klimatyzacji, różnica temperatur wnętrza pojazdu względem temperatury otoczenia nie powinna być wyższa niż 3-4 stopnie.
Pamiętajmy też, by serwisować samochód regularnie i wg zaleceń producenta. Pozwoli to na wcześniejsze wykrycie ewentualnych usterek, gdy te są jeszcze drobne i mniej kosztowne. Niektóre z nich będą zapewne prowadziły do większego zużycia paliwa, podczas gdy my nie będziemy sobie z nich zdawać sprawy.
Oprócz wszystkich elementów związanych z prowadzeniem samochodu, wpływ na eko- -jazdę ma także to, co i jak przewożone jest w aucie. Bagażnik nie powinien zawierać niepotrzebnych rzeczy, o zapominamy lub przewozimy je „na wszelki wypadek”. Dla przykładu, bagażnik dachowy i specjalne instalacje do przewożenia rowerów, tak często używane podczas wakacyjnych wypraw, powinny być demontowane natychmiast gdy przestajemy je używać.
Eko jazda w pigułce:
Zmieniaj biegi w optymalny sposób
- Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1.000 obr./min
- Zmień bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok.
2400 obr./min w silnikach benzynowych
- Z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu
Prowadź płynnie
- Jeżeli tylko można, utrzymuj stałą prędkość (powyżej 40 km/h)
- Hamuj silnikiem i jak najmniej używaj pedału hamulca
Przyspieszaj w kontrolowany sposób
- Do prędkości 60 km/h: lepiej dynamicznie przyspieszać, żeby szybko przełączyć bieg na piąty
- Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób
Umiejętnie pokonuj zjazdy i podjazdy
- Utrzymuj stałą prędkość na zjeździe
- Zwolnij nieco na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego
Świadomie korzystaj z silnika
- Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie
- Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika
Eksploatuj samochód w racjonalny sposób
- Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu
- Jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i
wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C)
- Nie zostawiaj niepotrzebnych rzeczy, które obciążają samochód
- Zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki jak tylko przestaniesz z nich korzystać
Red