Temperatury za oknem biją rekordy tej zimy, a taka pogoda nie ma niestety najlepszego wpływu na nasze samochody. Zimowe warunki sprzyjają dodatkowo powstawaniu groźnych sytuacji na drodze, takich jak np. poślizgi. Poślizg ma to do siebie, że nie ma niestety jednej, gwarantującej skuteczność metody wyjścia z niego.

jak-wyprowadzic-samochod-z-poslizgu

Jak radzić sobie z poślizgiem? To pytanie zadaje sobie wielu z nas. Dlaczego? Nie ma bowiem jednej, dającej 100% pewność metody, która zagwarantuje, że samochód nie wpadnie w poślizg. Dlatego najlepszą metodą będzie po prostu nie dopuszczać do poślizgu. Brzmi banalnie, ale taka jest prawda. Klucz do zimowego sukcesu tkwi w bezpiecznej, co nie znaczy wolnej jeździe.

No dobrze, ale co zrobić kiedy już dojdzie do poślizgu? Na oblodzonej nawierzchni najlepiej sprawdza się metoda hamowania pulsacyjnego. Na czym polega? Na naciskaniu pedału hamulca, a następnie jego delikatnym odpuszczeniu, by koła odzyskały przyczepność, po czym znów wciskamy pedał. Ważne, by przez cały czas hamowania pulsacyjnego nie zdejmować nogi z hamulca, a jedynie zmieniać siłę nacisku na niego.

Każdy kierowca powinien wiedzieć, że istnieją dwa rodzaje poślizgów: nadsterowny i podsterowny. Kiedy samochód traci przyczepność, nie ma siły, musi wpaść w poślizg. Pytanie tylko, w jaki. Zależy to oczywiście od tego, w jakiej pozycji znajdował się samochód tuż przed poślizgiem oraz jaki manewr wykonywał.

By samochód wyprowadzić skutecznie z poślizgu, niezbędna jest tu prawidłowa reakcja kierowcy. Jednak, co tu dużo mówić, sztuka wyprowadzenia pojazdu z poślizgu nie jest łatwa. Z nadsterownością mamy do czynienia, kiedy przyczepność tracą tylne koła samochodu. Z podsterownością zaś, kiedy w czasie skrętu przyczepność tracą przednie koła.

W przypadku nadsterowności prawidłową reakcją jest wykonanie tzw. kontry kierownicą, w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Pod żadnym pozorem nie możemy naciskać hamulca, gdyż to tylko pogłębi poślizg. Jeśli chodzi zaś o podsterowność, ważne jest, by jak najszybciej zdjąć nogę z gazu i zmniejszyć wykonywany skręt kierownicą po czym wykonać go ponownie. Dzięki zdjęciu nogi z gazu dociążymy przód samochodu i zmniejszymy prędkość, zaś dzięki redukcji kąta skrętu, powinniśmy odzyskać przyczepność.




x