Nowy Citan uzupełnia ofertę samochodów użytkowych Mercedesa. Gama modelowa najnowszego dostawczaka z gwiazdą na masce obejmuje trzy warianty (Furgon, Mixto i Kombi) oraz trzy długości nadwozia. Przyjrzyjmy się z bliska, jak prezentują się poszczególne wersje oraz silniki.

mercedes-citan-wersje-i-silniki

Zacznijmy od gamy jednostek napędowych. Citan oferuje szeroką gamę silników, z czego podstawowy diesel o pojemności 1,5 l występuje w trzech wariantach: 108 CDI (moc 75 KM, moment obrotowy 180 Nm), 109 CDI (moc 90 KM, moment obrotowy 200 Nm) i 111 CDI (moc 110 KM, moment obrotowy 240 Nm). Gamę uzupełnia doładowany silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o pojemności skokowej 1,2 litra, który dostępny jest w wersji Citan 112 (114 KM, moment obrotowy 190 Nm). Obecnie w sprzedaży znajdują się Citany 108 CDI i 109 CDI, zaś warianty Citan 111 CDI i Citan 112 uzupełnią ofertę latem przyszłego roku.

Model Paliwo Pojemność skokowa Moc Moment obrotowy
Citan 108 CDI olej napędowy 1461 cm³ 75 KM przy 4000 obr./min 180 Nm przy 1750-2500 obr./min
Citan 109 CDI olej napędowy 1461 cm³ 90 KM przy 4000 obr./min 200 Nm przy 1750-3000 obr./min
Citan 111 CDI olej napędowy 1461 cm³ 110 KM przy 4000 obr./min 240 Nm przy 1750-2750 obr./min
Citan 112 benzyna benzyna 1192 cm³ 114 KM) przy 4500 obr./min 190 Nm przy 2000-4000 obr./min

W przypadku silników wysokoprężnych o najniższych mocach, przeniesienie napędu wykonują pięciobiegowe skrzynie biegów, zaś w przypadku diesla o najwyższej mocy i silniku benzynowym zastosowanie znajduje sześciobiegowa przekładnia. Kierowca we wszystkich przypadkach zmienia biegi za pomocą wygodnej w obsłudze dźwigni dżojstikowej na konsoli środkowej. Napęd jest przenoszony na koła przednie.

Ułatwieniem dla kierowcy jest seryjnie montowany wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu. Pokazuje on za pomocą strzałki w górę lub w dół celowość zmiany biegów ze względu na zużycie paliwa i dynamikę jazdy. Zbiornik paliwa ma pojemność 60 l.

W wyposażeniu seryjnym nowego Citana z silnikiem benzynowym i jako opcja dla wersji z silnikami wysokoprężnymi dostępny jest pakiet BlueEFFICIENCY, obniżający zużycie paliwa. BlueEFFICIENCY obejmuje między innymi funkcję ECO Start-Stop, opony o zoptymalizowanym oporze toczenia oraz zarządzanie akumulatorem i alternatorem. Zarządzanie alternatorem umożliwia odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania. Redukuje ono w ten sposób pobieraną z alternatora moc i tym samym zużycie paliwa.

Citan dostępny jest w trzech wariantach (Furgon, Mixto i Kombi), trzech długościach nadwozia i kilku wariantach układu drzwi. Bazą dla obszernej oferty jest Furgon o trzech długościach 3,94 m (Kompakt) poprzez 4,32 m (Długi) po 4,71 m (Ekstra Długi). Długość ładowni furgonu wynosi odpowiednio 1,36 m, 1,75 m albo 2,13 m (Kompakt, Długi, Ekstra Długi). Odpowiednia przestrzeń ładunkowa wynosi 2,4 m³, 3,1 m³ albo 3,8 m³. Ładowność wynosi zależnie od 490kg (Kompakt), przez 635 kg (Długi) aż po 810 kg (Ekstradługi).

Model Citan Kompakt Citan Długi Citan Ekstra Długi
Dł/szer/wys 3937/1829/1810 mm 4321/1829/1816 mm 4705/1829/1839 mm
Rozstaw osi 2313 mm 2697 mm 3081 mm
Zwis przód/tył 915/709 mm 915/709 mm 915/709 mm
Średnica zawracania 10,13 m 11,23 m 12,43 m
Dł/szer/wys przedziału ładunkowego 1369/1460/1258 mm 1753/1460/1258 mm 2137/1460/1258 mm
Objętość maks. przedziału ładunkowego 2,4 m³ 3,1 m³ 3,8 m³
Masa własna 1295 kg 1295-1340 kg 1390-1405 kg
Maks. ładowność 490 kg 590-775 kg 795-810 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1785 kg 1885-2100 kg 2200 kg
Masa przyczepy z/bez hamulców 1050/670 kg 1050/660-680 kg 1050/710-720 kg

Dostęp do ładowni możliwy jest poprzez jedne lub dwoje drzwi przesuwnych. Oferowane standardowo asymetrycznie otwierane drzwi tylne mogą być dla ułatwienia ładowania blokowane w dwóch położeniach otwarcia, przy 90 i 180 stopniach. Na życzenie mogą być one przeszklone. W tym przypadku do wyposażenia standardowego należy wycieraczka tylnej szyby na lewym, większym skrzydle drzwi.

W wersjach Kompakt i Długi możliwe jest ponadto zamówienie wersji z unoszoną tylną klapą. Otwiera się ona pod kątem nieco ponad 90 stopni i standardowo jest przeszklona oraz wyposażona w wycieraczkę tylnej szyby. Przestrzeń ładunkową powiększa opcjonalna klapa dachowa do przewożenia długich przedmiotów.

Krawędź załadunku w otworze tylnym znajduje się jedynie 568 mm nad jezdnią. Wymiar ładowni między nadkolami wynosi 1219 mm i jest wystarczający dla jednej europalety. Zależnie od wersji długości ładunek może być zabezpieczany za pomocą czterech, sześciu lub ośmiu umocowanych w podłodze uchwytów. Na życzenie jest poza tym dostępna szyna na ścianie bocznej z dwoma ruchomymi uchwytami.

W Furgonie przestrzeń ładunkowa jest oddzielona seryjnie od kabiny pełną ścianką działową. Opcjonalnie można zainstalować składaną kratę oddzielającą między przedziałem ładunkowym i pasażerskim. W połączeniu ze składanym siedzeniem pasażera obok kierowcy powiększa ona ładownię po prawej stronie aż do deski rozdzielczej i jednocześnie chroni kierowcę przed umieszczonymi w niej przedmiotami. Ładownię Citana Furgon można wyposażyć w okładzinę podłogi i ścian bocznych z tworzywa sztucznego. Opcjonalnie dostępna jest także podłoga drewniana.

Citan Mixto idealnie nadaje się do przewozu pracowników i materiałów zarazem. Bazuje na wariancie Ekstra Długim, dlatego też nawet przy komplecie siedzeń oferuje on dużą przestrzeń ładunkową o objętości 2,4 m³. Przedział ładunkowy za składaną tylną kanapą jest między słupkami C i D oblachowany jak w Furgonie. Składana tylna kanapa jest dostępna w dwóch wariantach. Możliwych jest kilka wariantów aranżacji wnętrza: dwu-, trzy-, cztero- i pięciomiejscowego. Istnieje także możliwość skonfigurowania trzymiejscowej kanapy ze zintegrowaną kratą działową.




x