Produkty SmartWire-DT, stworzone przez inżynierów firmy Eaton, uzyskały certyfikat największej organizacji klasyfikacyjnej na świecie umożliwiający integrację w aplikacjach morskich w szafach sterowniczych o stopniu ochrony IP20. Certyfikat obejmuje również panele operatorskie ze sterownikami (HMI/PLC) serii XV300 i XV100 oraz komputery przemysłowe serii XP500. Obecnie trwają procedury uzyskiwania certyfikatów dla kolejnych produktów SmartWire-DT wykorzystywanych w urządzeniach peryferyjnych o stopniu ochrony IP67.
– Nasze inteligentne okablowanie i system łączności SmartWire-DT, opatrzone certyfikatem DNV GL, oferują zarówno przemysłowi okrętowemu, jak i dostawcom systemów możliwość zaoszczędzenia miejsca, obciążenia, a w związku z tym również kosztów związanych z automatyką oraz dystrybucją energii – mówi Sebastian Kuster, kierownik ds. produktów dla sektora automatyki morskiej w Eaton. – Właściciele statków również czerpią korzyści z tego rozwiązania, ponieważ systemy te osiągają wysoki poziom przejrzystości danych w prosty i opłacalny sposób.
SmartWire-DT to unikalna technologia okablowania, która ułatwia połączenie i komunikację między urządzeniami sterującymi, przełącznikami, czujnikami i siłownikami. Technologia ta jest dostosowana do szerokiej gamy procesów sterowania na statkach pasażerskich i towarowych, od ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji oraz oczyszczania wody po systemy sterujące do włazów, podnośników, dźwigów, kuchni, a nawet systemów elektrohydraulicznych. Technologia SmartWire-DT łączy przesył energii i danych do/z podzespołów należących do sieci w pojedynczej taśmie, dzięki czemu zmniejsza ilość okablowania aż o 85% i pozwala na oszczędność kosztów w obrębie całego łańcucha, zaczynając od projektowania i budowy, przez produkcję i rozruch, aż po późniejsza rozbudowę.
– Aktualne projekty w przemyśle okrętowym pokazują, że dzięki zastosowaniu SmartWire-DT możliwe jest zaoszczędzenie do 30% wolnej przestrzeni wewnątrz szaf sterowniczych – wyjaśnia Kuster. – Przykładowo, w przypadku statku wycieczkowego oznaczać to będzie zmniejszenie powierzchni samych szaf sterowniczych o 100 do 150 metrów, a nie są one jedynym obszarem, w którym odczuwalna będzie oszczędność przestrzeni.
SmartWire-DT jest systemem otwartym, dzięki czemu można go połączyć ze wszystkimi standardowymi systemami sieci komunikacyjnych – takich jak Modbus-TCP i Ethernet IP – co pozwala na bezpośrednie przesyłanie istotnych danych do układu sterowania wyższego poziomu. Podzespoły podłączone do łańcucha SmartWire-DT uzyskują autonomiczną inteligencję, dzięki czemu mogą m.in. przesyłać użyteczne dane dotyczące obciążenia i stanu. Taka przejrzystość danych pozwala na wczesne rozpoznawanie wszelkich nadchodzących zdarzeń i sprawne wykonywanie zapobiegawczych czynności konserwacyjnych.
– Dzięki temu systemowi wczesnego ostrzegania oraz naszej obsłudze wykonywanej na miejscu i dostępnej na całym świecie można znacząco skrócić czas trwania przestojów spowodowanych usterkami technicznymi, a także lepiej koordynować działania w przypadku ich wystąpienia – skomentował Kuster.