Utrzymanie prawidłowej higieny snu może mieć kolosalny wpływ nie tylko na nasz poziom wyspania czy zmęczenia, ale ogólny stan organizmu. Wysypianie się jest bowiem kluczowe dla naszego zdrowia. By prawidłowo przygotować się do nocnego odpoczynku, musimy dowiedzieć się, w jaki sposób na jakość snu wpływa otaczające nas światło, zarówno to naturalne, jak i sztuczne.

Wpływ światła na sen. Wszystko, co musisz wiedzieć o oddziaływaniu światła na jakość snu

Czy światło wpływa na jakość snu?

Zadając sobie pytanie o to, jak zadbać o higienę nocnego wypoczynku, musimy mieć świadomość, że czynników odbijających się na naszym śnie jest bardzo wiele. Powinniśmy zadbać przede wszystkim o wygodne łóżko, oddychającą pościel, dopasowaną poduszkę. Dobrze jest wietrzyć pomieszczenie przed snem oraz mieć stałe godziny, w których śpimy. To jednak nie wszystko. Okazuje się, że na jakość naszego snu duży wpływ ma światło. Dużo mówi się o bezpiecznej terapii światłem jako metody leczenia depresji, ale niewielu z nas wie, że możemy słabo spać, ponieważ do późna korzystamy z komputera czy komórki, a także mamy zbyt jasno w sypialni.

Jak niebieskie światło odbija się na naszym śnie?

Światło niebieskie emitowane jest przez urządzenia takie jak komputer, komórka, tablet czy telewizor. Naukowcy udowodnili, że bardzo negatywnie wpływa ono na jakość naszego wieczornego odpoczynku. Niebieskie światło ma bowiem właściwości pobudzające do działania oraz dodatkowo mocno obniża poziom melatoniny będącej hormonem snu. Jeśli wieczorem, przed snem korzystamy z urządzeń emitujących takie światło, nasz organizm nie potrafi przełączyć się w tryb odpoczynku. Zdecydowanie więcej czasu potrzeba na zaśnięcie. Dodatkowo nasz sen jest wtedy gorszej jakości, płytszy i krótszy. To z kolei doprowadza do spowolnienia regeneracji całego ciała, która powinna zachodzić w nocy.

W jaki sposób ograniczyć negatywny wpływ niebieskiego światła na jakość snu?

Cyklicznie zwiększające się zanieczyszczenie światłem, dłuższe godziny pracy, wydłużający się czas spędzany przed monitorami - to wszystko sprawia, że śpimy coraz krócej i gorzej. Niestety negatywnie odbija się to na naszym zdrowiu i wydajności, zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. By ograniczyć negatywny wpływ niebieskiego światła na jakość naszego snu, najlepiej jest zmniejszyć czas, w którym jesteśmy wystawieni na jego ekspozycję. Naukowcy polecają, by minimum dwie godziny przed położeniem się spać, odciąć się od monitorów, komórek czy telewizji. Może się to okazać trudne do realizacji. Warto jednak powalczyć o zmianę zwyczajów, poświęcić czas na gry planszowe, książki, relaks w wannie i nie sięgać już po ekrany, z którymi i tak mamy stały kontakt.

Na rynku znajdziemy specjalne okulary ze szkłami, które zablokują dostęp niebieskiego światła do naszych oczu. Może to być skuteczny sposób na zniwelowanie jego skutków. Należy jednak pamiętać, że nie powinniśmy w nich spędzać zbyt wielu godzin.

Dowiedz się więcej o zanieczyszczeniu światłem i jego skutkach w Polsce i na świecie.

Wpływ światła na sen. Wszystko, co musisz wiedzieć o oddziaływaniu światła na jakość snu

Różne rodzaje świateł, a wpływ na jakość nocnego odpoczynku

Omówiliśmy już negatywne oddziaływanie na nasze organizmy niebieskiego światła. Czy inne rodzaje są równie szkodliwe? Otóż okazuje się, że nie. Na pewno nie będzie szkodliwe światło naturalne czy sztuczne w ciepłej barwie. Dobrze jest się właśnie nim otaczać w sypialni czy innych miejscach odpoczynku. Ciepłe światło najlepiej imituje to naturalne, dodatkowo ma właściwości relaksujące, nie męczy naszych oczu i ułatwia nam regenerację. Co ważne światło ciepłe nie zaburza produkcji melatoniny, czyli naszego hormonu snu.

Jego przeciwieństwem jest zimne światło, które najczęściej pojawia się w halach, magazynach czy biurach. Ono również utrudni nam sen, gdyż ma pobudzać organizm do pracy. Dlatego również jego powinniśmy unikać wieczorem, gdy chcemy iść spać.

Jak światło wpływa na nasz sen?

Światło ma bardzo duży wpływ na jakość czy długość naszego snu. By możliwie najlepiej się wysypiać, unikajmy światła niebieskiego i zimnego. Otaczajmy się ciepłym oświetleniem, a na około dwie godziny przed snem zakończmy wszelkie aktywności przy monitorach i oddajemy się relaksowi.

Więcej praktycznych poradników o świetle znajdziesz na blogu wszystko-jasne.pl.