Masz za sobą kilka lat doświadczenia jako elektryk i chcesz założyć własny zakład instalacji elektrycznych? Jest do tego potrzebne biuro, w którym będziesz przyjmować klientów czy przygotowywać wyceny. Wiele osób wydziela takie miejsce np. w mieszkaniu. Zastanawiasz się, czy można uzyskać kredyt hipoteczny na zakup nieruchomości, w której będzie biuro? Dowiedz się więcej!

Kredyt hipoteczny na mieszkanie i biuro — czy to możliwe?

Czy można wziąć kredyt hipoteczny na zakup mieszkania, w którym będzie biuro?

Wiele osób kupuje duże mieszkanie z myślą o tym, że otworzy w nim biuro. Na szczęście większość banków jest gotowa sfinansować taką inwestycję! Jednak należy pamiętać, że instytucje stawiają wiele warunków. Jednym z nich jest to, że przestrzeń przeznaczona pod działalność gospodarczą nie może przekraczać 30% powierzchni użytkowej całej nieruchomości.

Warto jednak pamiętać, że to kryterium może się różnić w zależności od tego, który bank wybierzesz. Dlatego najlepiej zapytać o warunki udzielenia finansowania bezpośrednio u pracownika instytucji.

Co jest potrzebne, aby uzyskać kredyt na mieszkanie i biuro?

Aby uzyskać kredyt hipoteczny na zakup mieszkania, w którym będzie biuro, trzeba przede wszystkim mieć dobrą zdolność kredytową. Oznacza to, że musisz zarabiać wystarczająco dużo, aby móc wywiązać się z zobowiązania w wyznaczonym terminie. Obliczenie tego parametru jest kluczowym etapem podczas procesowania wniosku o kredyt.

Podczas ustalania zdolności kredytowej brane są pod uwagę m.in.:

  • zarobki i ich źródło,
  • dotychczasowe zobowiązania, np. inne pożyczki, karty kredytowe czy limity;
  • historia kredytowa, np. to, czy zdarzały Ci się opóźnienia w spłacie rat;
  • parametry kredytu, np. kwota pożyczki i okres spłaty,
  • wysokość wkładu własnego,
  • wiek i miejsce zamieszkania klienta, a także liczba dzieci,
  • wysokość kosztów stałych, np. abonamentu telefonicznego, czynszu czy rachunków za media.

Jeśli przystępujesz do kredytu z drugą osobą, np. małżonkiem, bank przeanalizuje także jego sytuację finansową.

Udało Ci się uzyskać pozytywną decyzję kredytową? To wspaniale! Jednak pamiętaj, że nie oznacza to, że od razu otrzymasz pieniądze. Aby kredyt został uruchomiony, trzeba spełnić zazwyczaj jeszcze jeden warunek — wykupić ubezpieczenie mieszkania z cesją na bank.

Cesja to przekazanie praw do uzyskania odszkodowania z właściciela na bank. Dzięki temu, jeśli dojdzie do zniszczenia nieruchomości na skutek nieszczęśliwego wypadku, towarzystwo wypłaci instytucji odszkodowanie na spłatę pozostałej kwoty kredytu.

Jakie ubezpieczenie na mieszkanie na kredyt wybrać?

Wiele osób, które szukają polisy mieszkaniowej, skupia się na jej cenie. To istotny czynnik, ponieważ składka na ochronę może znacząco obciążyć domowy budżet i uszczuplić oszczędności. Jednak nie jest najważniejszy. Warto zadbać także, aby ubezpieczenie:

  • miało szeroki zakres ochrony, czyli obejmowało nie tylko mury i elementy stałe, ale także ruchomości domowe. Dzięki temu, jeśli np. na skutek działania sił przyrody zostanie uszkodzone wyposażenie, otrzymasz odszkodowanie za utracone przedmioty;
  • było rozszerzone o dodatkową ochronę OC, NNW czy home assistance. Dzięki ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, jeśli np. przez przypadek zarysujesz sąsiadowi samochód na parkingu. Towarzystwo wypłaci mu stosowne odszkodowanie. NNW zapewni Ci wsparcie finansowe, gdy Ty doznasz uszczerbku na zdrowiu na skutek nieszczęśliwego wypadku. Z kolei home assistance przyda się, jeśli np. dojdzie do uszkodzenia rury i będziesz potrzebować pomocy hydraulika;
  • miało wysoką sumę ubezpieczenia (SU). Od tego zależy wysokość odszkodowania, które towarzystwo wypłaci po doznanej szkodzie. Jeśli SU będzie niskie, rekompensata nie pokryje wszystkich wydatków.

A zatem najlepiej wybrać polisę, która zapewni Ci ochronę nie tylko podczas przebywania w mieszkaniu, ale także poza nim. Ponadto ważne jest, aby ubezpieczenie zapewniało wysokie odszkodowanie, a przy tym nie obciążało nadmiernie budżetu domowego.

Gdzie znaleźć korzystne ubezpieczenie mieszkania na kredyt?

Ubezpieczenia mieszkania na kredyt z cesją na bank nie różnią się od polis na pozostałe nieruchomości. Można je kupić zarówno u pośrednika, jak i samodzielnie za pośrednictwem internetowej porównywarki np. rankomat.pl.

Na stronie znajduje się czytelny formularz, w którym należy podać informacje odnośnie do:

  • ubezpieczanej nieruchomości – istotne są kondygnacja, rok budowy, powierzchnia, lokalizacja, forma własności;
  • mieszkańców — ważne są: liczba osób, które będą przebywać w mieszkaniu i rok urodzenia właściciela;
  • prowadzonej działalności gospodarczej — trzeba podać dane o powierzchni przeznaczonej na firmę, a także rodzaj prowadzonej działalności;
  • historii ubezpieczenia — liczą się: liczba szkód oraz dotychczasowe polisy;
  • zakresu ochrony i wysokości ubezpieczenia.

Po wypełnieniu wszystkich rubryk trzeba kliknąć „pokaż oferty”. System przeanalizuje podane informacje i przygotuje listę polis, które są dopasowane do Twojej sytuacji. Tobie pozostanie porównać dostępne opcje i wybrać najlepsze ubezpieczenie.

Wzięcie kredytu na mieszkanie, w którym ma być biuro, jest możliwe! Taką nieruchomość można także bez problemów ubezpieczyć. Sprawdź cenę ochrony już dziś.

Artykuł Partnera




x