Akcja „Ciśnienie pod Kontrolą” odbyła się w dniach 22-26 października. W tym czasie, w 48 serwisach sieci Euromaster, przeprowadzono bezpłatne pomiary ciśnienia w oponach oraz kontrolę stanu bieżnika. Przebadano ponad 5,3 tys. samochodów.
Z badań przeprowadzonych podczas akcji wynika, że 38,89% pojazdów miało prawidłowe ciśnienie w oponach, podczas gdy w ubiegłym roku było ich 35,11%. Okazało się, że najbardziej świadomi znaczenia prawidłowego ciśnienia okazali się kierowcy z Podlasia, a najgorsze wyniki uzyskano w woj. lubelskim – 74,22% z nieprawidłowym ciśnieniem.
Najważniejsze jest jednak to, że wszyscy kierowcy uczestniczący w akcji otrzymali informacje na temat wpływu prawidłowego ciśnienia w oponach aut na bezpieczeństwo oraz ekonomię i ekologię jazdy, a także mogli bezpłatnie sprawdzić zarówno poziom ciśnienia, jak i głębokość bieżnika. Zebrane w ten sposób pomiary posłużyły do opracowania mapy poziomu ciśnienia w oponach polskich samochodów.
Wyniki uzyskane w poszczególnych województwach były zróżnicowane. Najlepszy rezultat został odnotowany na Podlasiu – 78,30% przebadanych aut miało prawidłowe ciśnienie w oponach. Kolejne miejsca zajęły następujące województwa: pomorskie (60,44%), warmińsko-mazurskie (51,61%), łódzkie (48,28%). Najgorzej wypadły natomiast województwa lubelskie (jedynie 25,78% aut z prawidłowym ciśnieniem), mazowieckie (30,24%) oraz dolnośląskie i kujawsko-pomorskie (oba po 30,66%).
5,62% wszystkich przebadanych samochodów miało ciśnienie o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producenta, a 22,99% między 0,5 a 0,9 bara niższe. Oznacza to, że w 28,61% samochodów odnotowano niebezpieczne lub bardzo niebezpieczne ciśnienie w oponach stanowiące poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Eksperci Michelin podkreślają, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno" – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Stopień napompowania opon powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu.