4MOTION to nic innego, jak napęd na cztery koła opracowany przez specjalistów z Volkswagena. Zarówno Caddy jak i Transporter, oferują szereg profesjonalnych rozwiązań pozwalających na przystosowanie pojazdu do jazdy po ciężkim terenie. Mam tu na myśli współpracujący z 6-biegową manualną skrzynią biegów napęd na cztery koła, manualną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego czy dodatkowe osłony elementów podwozia.

Volkswagen Caddy 4MOTION

Dla Volkswagena z napędem 4MOTION nawierzchnie o małej przyczepności nie stanowią żadnego wyzwania. Da sobie radę w każdej sytuacji - podczas przyspieszania, hamowania, na podjeździe czy w zakrętach, zapewniając przy tym optymalny rozdział siły napędowej na przednie i tylne koła. Sekret napędu polega na nie odłączalnym, stałym napędzie na cztery koła, rozkładanym na poszczególne koła w zależności od aktualnych potrzeb. Moc skupia się zawsze na tych kołach, które mają w danym momencie najlepszą przyczepność do podłoża i mogą być najefektywniej wykorzystane.

Volkswagen Caddy 4MOTION

Sercem układu jest wielopłytkowe sprzęgło Haldex (ewolucja sprzęgła wiskotycznego), umieszczone w przekładni tylnej osi (w misce olejowej), które reaguje natychmiast, już przy najmniejszym poślizgu kół (czas reakcji 0,1 s). Jego wielką zaletą jest zdolność do ograniczania lub odłączenia napędu jednej z osi, gdy jest on nieprzydatny lub po prostu bezużyteczny. Co za tym idzie, Haldex załącza napęd tylnej osi w momencie, gdy system uzna to za konieczne, czyli kiedy wystąpi różnica prędkości obrotowych między osiami. Takie rozwiązanie korzystne jest przede wszystkim dla zużycia paliwa.

Cały system kompatybilny jest z wszelkiego rodzaju urządzeniami z zakresu bezpieczeństwa czynnego, jak ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), ASR (system optymalizujący przyczepności podczas przyspieszania, wspomagający EDS) czy ESP (system przeciwdziałający pod i nadsterowności). W Caddy z układem 4MOTION tylna oś jest całkowicie przekonstruowana. Volkswagen postawił na sztywną oś, której zaletą jest niezwykła wytrzymałość. Dostosowano przy tym resory piórowe i amortyzatory. Dodatkowe siły, powstające w wyniku zastosowania napędu na cztery koła, przejmują specjalne elementy blaszane włączone w karoserię oraz wzmocnione uchwyty amortyzatorów.

Volkswagen Caddy 4MOTION

Volkswagen Transporter, Caravelle i Multivan oferują 4MOTION w konfiguracji z 2,5-litrowymi dieslami o mocy 130 i 174 KM oraz z 3,2-litrową, 235-konną V6-ką. W Caddy zaś napęd ten współpracuje z silnikiem TDI o pojemności 1,9 litra i mocy 105 KM.