Pomyśl, ile czasu Twój samochód spędza na drodze, czy to służbowo, czy prywatnie. A jeśli posiadasz więcej niż jeden samochód, pomyśl ilu potencjalnych klientów może trafić właśnie na Twój samochód. Auto firmowe to jedno z bardziej skutecznych środków budowania marki i identyfikacji firmy. Nic więc dziwnego, że samochód firmowy coraz częściej wykorzystywany jest właśnie jako źródło dodatkowej reklamy. Dlaczego? Bo to tania i skuteczna forma komunikacji marketingowej.
Reklama na pojazdach wzbudzi zainteresowanie szerokiej grupy odbiorców – kierowców, pieszych i osób poruszających się komunikacją miejską. Można więc śmiało porównać ją do kampanii outdoorowych, gdyż nie jest dedykowana konkretnej grupie docelowej, a raczej wszystkim napotkanym osobom. Może być niezwykle efektowna, a do tego tania w eksploatacji.
Oklejony samochód będzie dodatkowym kanałem, który wzmocni wizerunek marki. Po takie rozwiązanie coraz częściej sięgają mali i średni przedsiębiorcy, którzy, szukając skutecznej promocji dla swoich produktów czy usług, kierować się muszą przede wszystkim względami ekonomicznymi. Umieszczenie reklamy na samochodzie może być po prostu tańsze od rozlokowania swojego szyldu w wysokonakładowych pismach czy na kilku billboardach w centrum dużego miasta, o reklamie w innych mediach nie wspominając.
Kolejnym plusem, przemawiającym za reklamą na samochodach, jest kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy. I nieważne, czy reprezentujemy firmę, która jest już znana i lubiana, czy firmę, która dopiero wchodzi na rynek, a która chce mieć ‘mocne wejście’, czyli zaprezentować się w sposób interesujący.
Choć rzadko się do tego przyznajemy, w życiu kierujemy się głównie zasadą, że liczy się pierwsze wrażenie. Podobnie jest w przypadku oklejonego pojazdu. Kluczową sprawą jest zatem, czy wizerunek samochodu jest spójny z wizerunkiem firmy. I na odwrót. Czy wizerunek firmy jest spójny z wizerunkiem samochodu. Jeżeli firma jest dobrze postrzegana i posiada pewną reputację, samochód musi się do niej dostosować. Nie może zatem odstawać od wizerunku firmy. Ma to szczególnie znaczenie, gdy firma oferuje usługi Premium, związane z pewnego rodzaju prestiżem.
Warto pamiętać, że zwykła naklejka z danymi teleadresowymi to już dziś za mało. Twój pojazd musi przyciągać uwagę, musi po prostu wyglądać. Szanujące się, profesjonalne przedsiębiorstwo nie zaprezentuje swego szyldu na noszącym ślady częstego użytkowania zardzewiałym samochodzie. O brud, zwłaszcza w branży budowlanej nietrudno, tak więc utrzymanie naszej mobilnej reklamy w należytym, reprezentatywnym stanie, na pewno zostanie docenione. Jakie informacje powinny znaleźć się na samochodzie? Potencjalny odbiorca zainteresowany będzie głównie nazwą firmy, jej logo, numerem kontaktowym, a także zakresem funkcjonowania. Całość powinna być oparta na atrakcyjnym projekcie graficznym, który wpadnie w oko. Do oklejenia bardzo dobrze nadają się samochody użytkowe. Głównie ze względu na rozmiary, które zapewniają dużą potencjalną powierzchnię reklamową. Najlepszym sposobem jest oklejenie go w całości, ew. w 3, lub np. 1 jego powierzchni. Równie ważne jest, by była to reklama efektowa, która przyciągnie wzrok. Musimy być świadomi, że nie wszystko można w ten sposób reklamować. Są produkty czy usługi, które bardziej nadają się do reklamowania na samochodach, są też i takie, które mogę przyczynić się do obniżenia reputacji firmy.
Co ciekawe pojawiają się firmy oferujące własne pojazdy bądź przyczepy na których możemy umieścić swoją reklamę. Poruszają się one ustalonymi ścieżkami, o ustalonych porach i godzinach, pojawiając się tam, gdzie pojawia się największe natężeniu ruchu. Można także dołączyć sygnały dźwiękowe. Jest to gwarancja zauważenia reklamy przez jak największą liczbę odbiorców, gdyż takiej reklamy po prostu nie można zignorować. Często stosowaną praktyką jest także celowe pozostawienie samochodu w miejscu o dużym natężeniu, np. przed kinem, czy galeria handlową, zwłaszcza w trakcie weekendu, gdzie przemieszcza się spora ilość osób.
Zarówno projekt, jaki i nasze preferencje determinują wybór folii, które wykorzystane zostaną do oklejenia auta. Dla przykładu, najprostsze grafiki, takie jak zwykły logotyp i dane teleadresowe firmy, wycięte zostaną z folii ploterowych. Droższe, wielokolorowe grafiki, wydrukowane powinny być na foliach odpornych na promieniowanie słoneczne i niekorzystne warunki atmosferyczne. Jeszcze inne folie dedykowane są do oklejania szyb – półprzepuszczalne, z efektem lustra weneckiego (nie ograniczają widoczności od wewnątrz, zaś z zewnątrz widoczna jest tylko zadrukowana grafika). Jeżeli zależy nam na reklamie odblaskowej wykorzystana zostanie folia odblaskowa, co zwiększa widoczność reklamy do 24 godzin. Niezależnie od rodzaju, każda folia po wydrukowaniu powinna być dodatkowo zabezpieczona bezbarwnym laminatem, która wydłuża żywotność folii i chroni kolory przed utratą barw.
Ceny projektu, wydrukowania i oklejenia zależą od indywidualnych wycen. Można jednak przyjąć, że wyklejenie całego auta dostawczego będzie się wahało od 4000 do 5500 zł. Mniejsze projekty naliczane będą wg metrów kwadratowych. Koszt metra powinien się zamknąć w 200 zł.
Za reklamą na pojazdach przemawia wysoka skuteczność oddziaływania, mobilność, szeroki zasięg, a także bezpłatna powierzchnia reklamowa (przy założeniu, że oklejamy własny samochód). Co ważne, zaaplikowaną folię można w każdej chwili ściągnąć i przywrócić pojazdowi jego dawny wygląd, nie uszkadzając przy tym lakieru.
Chodzi o wykorzystanie niestandardowych projektów graficznych, stosowanie wyrazistych kolorów i optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Wszystko po to, by pracowały one na budowanie wizerunku Twojej firmy, produktu czy usługi.
K.K.
Zdjęcia stanowią portfolio firmy DATEXA