Ustawodawca wymaga od posiadaczy pojazdów mechanicznych posiadania w samochodach idealnej jakości przedniej szyby. Dlaczego? Przez troskę o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Co jednak, gdy na szybie pojawiają się rysy lub odpryski? Wymieniać czy polerować?

wymieniac-czy-polerowac

Zacznijmy od teorii. Przepisy kodeksu drogowego (art. 66 ust.1 pkt 1 i 5) mówią m.in. że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

  • nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę
  • zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu

Oznacza to mniej więcej tyle, że niedopuszczalne jest ograniczanie widoczności kierowcy. Musimy zatem dbać o czystość i przejrzystość wszystkich szyb w samochodzie: szyby przedniej, a także szyb bocznych i oczywiście szyby tylnej. Dotyczy to zwłaszcza okresu zimowego, kiedy dochodzą problemy z zalegającym śniegiem.

Przepisy te precyzuje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, w której czytamy m.in., że szyby pojazdu:

  • nie powinny dawać ostrych odprysków w razie rozbicia; przednia szyba powinna zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, a w razie rozbicia – zapewniać jeszcze dostateczna widoczność drogi
  • nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego

A co z zarysowaniami? Zarysowania na szybach mają wielki wpływ na bezpieczeństwo nie tylko kierującego i pasażerów pojazdu, ale także przewożonych towarów. Rysy na szybach nie tylko rozpraszają kierowcę, ale także powodują szybsze zmęczenie. Najbardziej widoczne są podczas jazdy pod słońce. Niebezpieczeństwo stwarzane jest także nocą, kiedy światła samochodów z naprzeciwka rozpraszają się na rysach szkła i po prostu oślepiają.

W jaki sposób powstają? Najczęściej wskutek pracy wycieraczek i otarć. Wycieraczki szczególnie negatywnie działają na szyby, kiedy wycierają suchą powierzchnię. Jeżeli więc na szybie lub na wycieraczkach znajdują się drobne ziarenka piachu – rysa gotowa. Równie częstym źródłem wszelkich rys są oczywiście kamienie wyrzucane spod kół innych pojazdów.

Naprawa szyby jest zdecydowanie tańsza niż kupno nowej i wymiana. Szyby do starszych pojazdów możemy nabyć już za 250-300 zł, tymczasem szyby do nowoczesnych pojazdów to koszt nawet 2000 zł. Dlaczego tak drogo? Szyby te wyposażone są w różne systemy bezpieczeństwa, takie jak np. czujniki deszczu, czy czujniki parowania.

Z wymianą szyby wiąże się kilka kwestii. Przede wszystkim, jeżeli prace zlecimy niedoświadczonemu zakładowi, wymieniona szyba może pękać przez wewnętrzne naprężenia spowodowane niedokładnym montażem. Wymieniając szybę ingeruje się w fabryczne, silikonowe spoiny, przez co w przyszłości może przeciekać uszczelka.

Dlatego niewielkie, ledwo widoczne rysy można polerować. Szkło to jednak materiał twardy i niewdzięczny w polerowaniu, dlatego najlepiej udać się z tym problemem do fachowców. Rysy są bowiem o wiele trudniejsze w usunięciu np. uszkodzenie kamieniem, które można naprawić poprzez uzupełnienie ubytków specjalną żywicą. Na rynku są dostępne preparaty do polerowania szyb, ich skuteczność nie jest jednak taka oczywista.

wymieniac-czy-polerowac
wymieniac-czy-polerowac




x