Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów w samochodzie. Od jego sprawności zależy nie tylko bezpieczeństwo nas samych oraz naszych pasażerów, ale także innych zmotoryzowanych korzystających akurat z ruchu ulicznego. Jakie są pierwsze oznaki niesprawnego układu hamulcowego?

po-czym-poznac-niesprawny-uklad-hamulcowy

Jak wiadomo, niesprawne hamulce to tylko pierwszy krok do wypadku. Kierowcy niestety dość często ignorują pierwsze symptomy niesprawnego układu hamulcowego. Jest kilka podstawowych rzeczy, na które powinno się systematycznie zwracać uwagę.

- Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznym w samochodzie - mówi Marcin Telej właściciel serwisu Euromaster Telgum w Iławie. - To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości. Dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów z układem hamulcowym, należy bezzwłocznie jechać do warsztatu.

Jakie są zatem pierwsze symptomy oznaczające problemy z hamulcami?

  • zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej
  • wydłużenie drogi hamowania
  • zgrzytający, metaliczny odgłos podczas hamowania
  • pedał hamulca nie stawia naturalnego oporu przy naciskaniu
  • hamulce grzeją się, z kół wydobywa się dym
  • „ściąganie” podczas hamowania
  • konieczność częstego uzupełnianie płynu hamulcowego
  • ślady płynu na kołach lub na wewnętrznym barku opon
  • pedał hamulca trzęsie się w trakcie hamowania
  • samochód drży, wibruje i skacze podczas hamowania

Kierowca może sam zwrócić uwagę na niepokojące oznaki W przypadku dostrzeżenia któregokolwiek z powyższych sygnałów alarmowych należy niezwłocznie zgłosić się do warsztatu.

Nie usunięcie usterki układu hamulcowego może spowodować:

  • wydłużenie się czasu reakcji systemu hamowania
  • osłabienie działania systemów ABS/ESP
  • utratę przyczepności
  • niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy
  • wypadnięcie z toru jazdy
  • spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym

- Charakterystyką dobrze działającego systemu hamulcowego jest, po pierwsze, posiadanie klocków hamulcowych odpowiednich do posiadanych tarcz hamulcowych, o grubości nie mniejszej niż połowa grubości nowego klocka - dodaje Marcin Telej. - Klocek nie może być pokryty spaloną, szklistą powierzchnią. Ponadto, musimy pamiętać o sprawdzaniu tarcz hamulcowych, upewniając się, że są błyszczące, nieskorodowane, bez przebarwień, równo zużyte i nie popękane. Trzecim ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. Ten powinien być klarowny, lekko żółty i o minimalnej zawartości wody, jednak ten pomiar należy wykonywać specjalnym przyrządem.

Źródło: Euromaster




x