Rajd Baja Poland to jedna z większych imprez motoryzacyjnych w Polsce i najbardziej znany rajd cross-country rozgrywany na terenie naszego kraju. Co roku do Szczecina zjeżdżają najlepsi rajdowcy świata, by walczyć o kolejne punkty do FIA CEZ Cross-Country Trophy. W rajdzie wystartuje m.in. Adam Małysz z pilotem Rafałem Martonem, którzy pojadą Mitsubishi L200.

adam-malysz-na-starcie-rajdu-baja-poland

Baja Poland 2012 rozpoczyna się już dziś. Do najbliższej niedzieli zawodnicy będą mieli do pokonania ponad 498 kilometrów i 5 odcinków specjalnych. O skali trudności rajdu niech świadczy fakt, że trzeci odcinek specjalny będzie liczył aż 240 km. Jak podkreślają organizatorzy i sami zawodnicy tak długie odcinki to rzadkość podczas zawodów. Zakończenie imprezy będzie miało miejsce w niedzielę w podszczecińskim Bezrzeczu.

Zawodnicy i zespoły z całego świata chętnie przyjeżdżają do jednego z najpiękniejszych portowych miast w Polsce, ze względu na trudności trasy, urozmaicenie terenu oraz poziom sportowo-organizacyjny rajdu. W tym roku wystartuje 40 zespołów, a wśród nich nie zabraknie wybitnych kierowców. Do walki w szczecinie swój akces zgłosili tacy zawodnicy jak dwukrotny zwycięzca Rajdu Paryż–Dakar Jean Louis Schlesser, lider strefy T1 Miroslav Zapletal i Maciej Marton, czy były zwycięzca Pucharu Świata Khalifa Al-Mutawei.

Adam Małysz i Rafał Marton pojadą, podobnie jak w poprzednich rajdach, Mitsubishi L200. Organizatorzy przydzielili dla nich numer 11. Rajd w Szczecinie będzie doskonałą okazją do pokazania się szerszej publiczności. - Jest to najtrudniejszy rajd w Polsce, dlatego chcemy przede wszystkim pokazać się kibicom z dobrej strony - zapowiada Adam Małysz. - W tym roku startuje wielu bardzo dobrych kierowców i każdy chce wygrać. Naszym celem jest pierwsza dziesiątka, ale zależy nam przede wszystkim na zbieraniu doświadczenia, które może zaprocentować w przyszłych rajdach.

Prolog rajdu odbędzie się w czwartek o godzinie 18, a przez następne dni kierowcy będą się ścigać na poligonie w Drawsku Pomorskim. To właśnie na nim przez ostatnie miesiące trenowali Małysz z Martonem. Jednak zastrzegają, że nie będzie miało to żadnego wpływu na ich występ. - Poligon jest tak rozległy, ma taką urozmaiconą powierzchnię, że organizatorzy mogą dowolnie nakreślać trasę przejazdu - uważa Rafał Marton. - Charakterystyczne dla niego jest to, że drogi są kręte, wąskie i wyboiste. Nigdy nie można być pewnym na co się trafi, ale to sprawia, że rajd jest tak emocjonujący.

Przypomnijmy, że Adam Małysz wraz z Rafałem Martonem z powodzeniem wystartowali w tegorocznym Rajdzie Dakar, który nie tylko ukończyli, ale zajęli bardzo dobre 37. miejsce w klasyfikacji generalnej. Mitsubishi L200, które będą mieli do dyspozycji w Szczecinie zostało przygotowane przez zespół fabryczny Mitsubishi Ralliart. Auto homologowane jest w klasie T1.1 - samochody prototypowe napędzane silnikiem benzynowym. Pojazd napędza 4-litrowy benzynowy silnik V6 o mocy 280 KM współpracujący z sekwencyjną, 6-biegową skrzynią biegów. Rajdówkę wyposażono w dyferencjały X-track Factory step II, 8 amortyzatorów Donnere, hamulce Alcon 320 chłodzone cieczą, 450-litrowy zbiornik paliwa Continental FIA i szesnastocalowe obręcze kół Ralliart z oponami BF Goodrich All Terrain.

W sezonie 2012 Adam Małysz i Rafał Marton startują w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych oraz w cyklu FIA CEZ Cross-Country Trophy. Polacy ścigali się we Włoszech, Portugali i na Węgrzech. To jak na razie bardzo udany sezon – Małysz i Marton zajmują wysokie 6. miejsce w klasyfikacji T1.

adam-malysz-na-starcie-rajdu-baja-poland
adam-malysz-na-starcie-rajdu-baja-poland




x